Fit wakker worden doe je zo!

Waarschijnlijk herken je het wel, je wekker gaat en je kijkt vol afschuw naar het scherm met het veel te vroege tijdstip. Veel mensen vinden het een ware hel om s’ ochtends op te moeten staan, blijven liggen is zo veel lekkerder en warmer. Het nadeel van blijven liggen (en snoozen) is dat je soms nog meer moe wordt dan dat je al was. Wil jij nou ook eens fit wakker worden zodat dat je zonder moeite op kan staan s’ ochtends? Lees dan absoluut onderstaande tips! Dan ben je een keer op tijd op het station en hoef je niet naar het perron te rennen..

fit wakker worden

Druk niet op snooze
Het lijkt natuurlijk wel heel aantrekkelijk, even snel op snooze drukken om nog net een kwartiertje verder te slapen. Je denkt bij jezelf, meer slaap dat is juist goed toch? Fout! Uit onderzoek blijkt dat mensen die vaak op de snooze knop drukken in de ochtend meer moeite hebben met opstaan. Dit komt omdat je lichaam in de staat tussen wakker zijn en slapen verkeerd. Deze staat vergt veel energie en hierdoor wordt je vaak nog vermoeider dan dat je was voordat je op snooze drukte. Sta dus gewoon op wanneer de wekker gaat, je zult je een stuk beter voelen.

Verstop de wekker
Om verder te gaan op de vorige tip, snoozen is dus super slecht maar hoe voorkom je nu dat je op snooze drukt? Een manier om dit te doen is door je wekker te verstoppen of door je wekker aan de andere kant van de kamer te leggen. Zo wordt je gedwongen om op te staan en moet je wel bewegen. Ook zijn er apps die je een puzzel laten oplossen voordat je de wekker uit kunt zetten. Ben je dus een hardnekkige snoozer? Laat je vriend of vriendin je wekker voor je verstoppen, mag jij hem lekker met je ochtendhumeur gaan zoeken.

Beperk cafeïne en alcohol
Uit onderzoek blijkt dat cafeïne en alcohol een zeer slechte invloed hebben op je slaapritme. Allebei zorgen ze er voor dat je minder diep slaapt en dat de lengte van de REM-slaap afneemt. Dit wil je natuurlijk niet, je wilt een zo goed mogelijke nachtrust zodat je niet doodop wakker wordt. Drink dus in de avond geen koffie en laat dat glas wijn ook maar staan. Zet een keer een lekker kopje thee bijvoorbeeld! Tip: kamille thee heeft een heel kalmerende werking en kan dus ook zeker je nachtrust verbeteren.

Verminder blauw licht
Blauw licht is het soort licht dat van beeldschermen af komt. Wanneer je heel veel blauw licht binnenkrijgt op een dag vermindert dit je melatonineniveau. Dit is het hormoon dat er voor zorgt dat je makkelijk in slaap kunt vallen. Het beste is om een uur voor het slapen niet meer in aanraking te komen met beeldschermen. Leg je splinternieuwe iPhone 8 dus even aan de kant (ja, is moeilijk!) en ga voor een goed boek. Je zult merken dat je veel sneller (en beter) in slaap valt.

En dat waren mijn tips voor nu! Heb jij nog goede tips om beter in slaap te vallen of kan jij nu al prima fit wakker worden? Laat het me weten bij de comments! Happy sleeping!

You may also like

4 reacties

  1. Ik probeer inderdaad ook zoveel mogelijk mijn telefoon te vermijden wanneer ik ga slapen! lezen helpt erg goed om de dag af te sluiten en toch nog even iets leuks te doen voor het slapen gaan. leuke tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge