Zelfontwikkeling

Je blijven houden aan je goede voornemens?

Schermafbeelding 2019-01-02 om 15.16.31

We kennen het allemaal wel, die goede voornemens op 1 januari waarvan je nu al weet dat je ze 1 februari alweer compleet bent vergeten. Jammer eigenlijk want je leven willen verbeteren is juist heel positief! Hoe zorgen we er dan voor dat je die voornemens dit jaar wél voor een langere periode kunt blijven vasthouden? Of misschien wel voor altijd? Dat ga ik je in deze blogpost vertellen. Voor je het weet kan jij je prima blijven houden aan je goede voornemens voor 2019!

1. Schrijf het op
Of je je nieuwe doelen nu in koeienletters op de voorkant van je agenda schrijft of ze uittekent en boven je bureau hangt.. zorg dat je ze ziet! Wanneer je elke dag opnieuw word herinnerd aan je doelen zul je minder snel je focus verliezen en dus ook minder snel opgeven. Wil je sparen voor een vakantie naar Curacao? Hang dat parelwitte strand boven je bureau, stop een foto in je portomonnee en stel dezelfde foto in als achtergrond op je telefoon. Blijf die focus houden!

2. Maak je doelen niet te groot
Geef toe, het is toch veel leuker om regelmatig een klein doel te behalen dan teleurgesteld worden omdat je je (te) grote doel nét niet hebt gehaald? Een doel niet halen motiveert niet en dan zijn we alleen maar verder van huis. Hak je grote doel op in kleine ‘porties’ en werk zo stap voor stap naar je doel. Heb je 2000 euro nodig voor een bepaald vliegticket? Maak dan stapjes van 250 euro en vink deze elke keer aan wanneer je deze op je spaarrekening hebt gezet. Werkt super motiverend en voor je het weet kan jij in dat vliegtuig stappen!

3. Deel je doelen met anderen
Hoewel het misschien verleidelijk is om je nieuwe voornemens voor jezelf te houden (dan kan je ook niet falen tegenover je vrienden) is het juist goed om ze te delen met de mensen om je heen. Als je bijvoorbeeld minder frisdrank wilt gaan drinken kunnen je vrienden hier bijvoorbeeld rekening mee houden als je bij hen over de vloer komt. Zij bieden je dan geen cola meer aan en tikken je ook op de vingers wanneer je op een terrasje ‘per ongeluk’ een glas cola bestelt. Soms heb je net dat duwtje in de rug nodig. Is natuurlijk niet altijd even leuk maar werkt wel!

4. Beloon jezelf
Goede voornemens behouden kan soms best wel tegenvallen (als in zwaarder dan verwacht) en dat betekent dat je jezelf af en toe best wel eens mag belonen voor je harde werk. Beloon jezelf wel op de juiste manier! Een dubbele cheeseburger om jezelf te belonen voor het sporten is niet zo’n goed idee, een extra bioscoopfilm met een vriendin wèl.

5. Beperk je (voorlopig) tot 1 doel
Nottingham Trent University deed onderzoek naar hoe je je kunt blijven houden aan je goede voornemens en hier kwam uit dat je je het beste op 1 doel tegelijk kunt focussen. Dit zou de kans op slagen flink verbeteren! Maak dus geen lijst met 18 verbeterpunten voor jezelf maar begin eens met eentje. Als je de eerste na een paar maanden onder de knie hebt voeg er dan bijvoorbeeld nog een aan toe.

En dat waren mijn tips voor het behouden van je goede voornemens! Wat is jouw goede voornemen voor 2019? En hoe ga je deze blijven vasthouden? Laat het weten in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.