Misschien denk je er al heel lang over na en is het moment eindelijk daar. Ik heb het over ondernemen. Ik ben zelf al heel wat jaren ingeschreven bij de Kamer van Koophandel maar wanneer je net begint met ondernemen vind je het misschien wat lastig om te bepalen waar je moet beginnen. Daar gaan we het in het artikel van vandaag eens uitgebreid over hebben. Ik ga vandaag in het specifiek in op ondernemen vanuit huis aangezien ik dit zelf ook al jaren doe. Ben je benieuwd geworden? Lees dan snel verder!
1. Zorg voor een goede werkplek met snel internet
De eerste tip is om een goede werkplek in te richten waar je lekker productief kunt zijn. Dit betekent niet dat je direct een volledig kantoor moet inrichten, maar wel een plek waar je rustig kunt werken en je niet afgeleid voelt door andere mensen of spullen in huis. Als je een kleine woonruimte hebt, kun je bijvoorbeeld een tafel in de woonkamer gebruiken. Maak hier een fijne werkplek van en voorzie deze werkplek van alles wat je nodig hebt. Zorg dus voor goed snel werkend internet, goede verlichting, genoeg ruimte om zo nu en dan wat op te schrijven in je agenda of planner en ga zo maar door. Vooral dat eerste is natuurlijk erg belangrijk aangezien traag internet echt je werkdag kan verpesten. Neem je onderneming dus serieus en kies bijvoorbeeld voor een glasvezel abonnement. Daar zal je geen spijt van krijgen!
2. Maak een goede planning
Het is erg belangrijk om een schema te maken wanneer je thuis werkt. Dit kan helpen om de werkdag structureel in te delen en ervoor te zorgen dat je niet urenlang achter elkaar werkt zonder pauze. Een schema hoeft niet ingewikkeld te zijn. Begin gewoon met een simpel lijstje van de dingen die je die dag wilt doen en maak vervolgens een planning voor wanneer je ze wilt uitvoeren. Zorg ervoor dat je ook tijd inplant voor pauzes want het is belangrijk om af en toe even te ontspannen. Wil je graag beter leren plannen? Op YouTube vind je talloze video’s met daarin technieken om beter (en vooral slimmer) om te gaan met je tijd. Een leuk voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld deze video. Handig!
3. Stel regels op
Het is daarnaast ook belangrijk om grenzen te stellen wanneer je thuis werkt. Dit betekent dat je niet alles hoeft te laten voor je werk en dat je ook tijd vrij maakt voor andere dingen. Probeer bijvoorbeeld niet te werken wanneer je vrienden of familie bezoek krijgt. Dat is erg lastig wanneer je geen vaste werkuren hebt maar probeer hier wel een gezonde balans in te vinden.
4. Work-life balance
Een van de belangrijkste tips is om een goede work-life balance te vinden. Wanneer je thuis werkt, is het makkelijk om door te werken en je werk altijd met je mee te nemen. Probeer daarom een aantal regels voor jezelf aan te houden, zoals niet na 19:00 uur nog te werken of niet werken in het weekend. Op deze manier houd je werk en privé gescheiden en kun je beter bijtanken wanneer dit nodig is.
5. Beloon jezelf
Wanneer je een deadline hebt behaald of een moeilijke klus hebt geklaard, beloon jezelf dan. Dit kan iets kleins zijn, zoals een kopje koffie of een snoepje, maar het kan ook iets groters zijn, zoals een uitstapje of een dagje shoppen. Het is belangrijk om te onthouden dat je hard werkt en dat je jezelf af en toe ook iets moois mag gunnen. Jezelf belonen en genoeg tijd nemen om te ontspannen is dus erg belangrijk!
6. Wees trots op je prestaties
Werken vanuit huis is niet makkelijk en het is belangrijk om trots te zijn op je prestaties. Geef jezelf af en toe een pat on the back en wees blij met wat je hebt bereikt. Het is belangrijk om te onthouden dat je hard werkt en dat je jezelf af en toe ook iets moois mag gunnen.
7. Geef niet op
Er zullen echt wel eens dagen voorbij gaan komen waarop het werken vanuit huis moeilijk is. Je kunt je eenzaam voelen, je kunt je vervelen of je kunt je misschien gewoon niet concentreren. Wanneer je merkt dat het echt niet lukt, kun je altijd even een moment voor jezelf nemen om bij te komen en het dan weer opnieuw proberen. Dat is natuurlijk ook het grote voordeel van eigen baas zijn, jij bepaalt je planning!
8. Geniet ervan
De laatste tip is om ervan te genieten. Wanneer je thuis werkt, heb je meer vrijheid en flexibiliteit. Gebruik deze voordelen en maak er het beste van. Merk je dat je de afgelopen weken veel meer uren hebt gemaakt dan nodig? Probeer dan bijvoorbeeld een aantal dingen te doen die je normaal gesproken niet zou doen, zoals een uurtje eerder stoppen met werken of een paar uur vrij nemen om te sporten of een wandeling te maken. Op deze manier maak je het werken vanuit huis niet alleen beter, maar ook leuker.
Heb jij eigenlijk een eigen onderneming? Ik ben benieuwd!