Per direct beter voor je lichaam zorgen – 5 tips

Je lichaam is je tempel, dat weten we inmiddels allemaal. Maar hoe kan je deze tempel nou het beste behandelen? Daar kunnen veel mensen nog wel wat tips voor gebruiken. Wil jij vandaag nog beter voor je lichaam gaan zorgen? Lees dan onderstaande tips!

1. Ga vanavond een halfuurtje eerder naar bed

Artsen raden aan dat een volwassene elke nacht gemiddeld 7-8 uur slaapt. Hoewel het aantal benodigde uren slaap natuurlijk verschilt per persoon en sommige mensen meer rust nodig hebben dan anderen, is het wel belangrijk om je lichaam hoe dan ook een goede nachtrust te geven. Chronisch slaaptekort is namelijk absoluut geen pretje. Slaaptekort beïnvloedt onze stemming, onze concentratie, onze aandacht, ons geheugen, ons vermogen om infecties te bestrijden, ons libido en ons beoordelingsvermogen. Veel he?! Onvoldoende slaap kan ook leiden tot gewichtstoename, depressies en auto-ongelukken en daarnaast kan het ook ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken zoals een beroerte, een hartaanval of diabetes. Gun je lichaam dus gewoon dat extra halfuurtje of uurtje slaap vanavond.

2. Kies zo nu en dan voor een detox kuur

Heb je een nare periode achter de rug en vind je het een fijn idee om je lichaam (en geest) te ontgiften? Dan kan een detox kuur best wel eens zijn waar je naar zoekt. Met een detox kuur reinig je je lichaam als het ware van gifstoffen door middel van een speciale voeding. Dit kan een detoxthee zijn maar ook een detoxsapje. Een detox kuur duurt vaak zo’n anderhalve week. Prima te doen dus! Wel kan het door het grote aanbod van dit moment erg lastig zijn om de juiste kuur voor jou te vinden. Hier vind je alle opties voor een detox kuur overzichtelijk onder elkaar.

3. Beweeg meer dan je op dit moment doet

Veel mensen denken nog steeds dat lichaamsbeweging alleen goed is om gewicht te verliezen, maar het gaat om veel meer dan dat. Genoeg bewegen is namelijk voordelig bij een hoge bloeddruk, depressies, bepaalde soorten kanker, beroertes, hartaandoeningen en diabetes type 2. Het stimuleert bepaalde gedeeltes van je hersensen waardoor je je gelukkiger en meer ontspannen voelt dan voorheen (wat natuurlijk ook enorm belangrijk is!). Lichaamsbeweging verhoogt je energie en helpt ook wanneer je de kwaliteit van je nachtrust wilt verbeteren. We verzinnen natuurlijk allemaal excuses waarom we niet kunnen sporten (te weinig tijd, gezondheid, en ga zo maar door) maar we kunnen allemaal wel wat extra bewegen gedurende onze dag wanneer we hier iets meer ons best voor doen. Zo kan je bijvoorbeeld wat vaker de trap pakken, iets verder weg parkeren dan je normaal doet, een halte voor je daadwerkelijke eindbestemming al uit de bus stappen en ga zo maar door.

4. Zoek vaker frisse lucht op

Het belang van frisse lucht wordt nog heel vaak onderschat. Bij gebrek aan frisse lucht hebben de hersenen namelijk niet genoeg zuurstof om goed te werken en voelen we ons al snel mentaal en fysiek moe. Laat dus ook zoveel mogelijk frisse lucht binnenkomen in de plaats waar je woont of werkt door regelmatig de ramen te openen. Wandelen is ook een geweldige activiteit om toe te voegen aan je dag aangezien je op deze manier niet alleen frisse lucht binnenkrijgt maar ook aan het bewegen bent!

5. Drink meer water

Water drinken helpt bij het reinigen en spoelen van gifstoffen uit je lichaam. Het kan je ook helpen gewicht te verliezen en daarnaast is het drinken van water ook goed voor je huid. Hoeveel water je dan ongeveer moet drinken? Het wordt door experts aangeraden om minimaal anderhalve liter water per dag te drinken. Als je erg actief bent (bijvoorbeeld als je sport) moet je zelfs meer drinken om goed gehydrateerd te blijven. Bij hoge temperaturen is het natuurlijk ook verstandig om meer te drinken.

En, wat ga jij doen om vanaf vandaag beter voor je lichaam te zorgen? Ik ben benieuwd!

Favoriete producten van dit moment:

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.