Voor jezelf werken – 5 tips voor beginners

Wanneer je officieel de beslissing hebt gemaakt om fulltime te gaan ondernemen kan dit je een fantastisch gevoel geven maar ook doodsbang maken. Het gaat hoe dan ook een grote verandering zijn en het is dus ook verstandig om je hier goed op voor te bereiden. Nu bestaat er geen handleiding waarmee je moeiteloos een succesvolle ondernemer wordt maar er zijn wel een aantal tips te noemen waarmee je de bekendste valkuilen kunt voorkomen. Benieuwd geworden? Lees dan snel verder!

1. Implementeer je to-do list in je agenda

In het begin lijkt het natuurlijk heerlijk dat niemand je vertelt wat je op een dag moet doen maar dit kan aan de andere kant ook een grote valkuil zijn. Taken hebben namelijk een minder harde deadline dan je wellicht gewend bent van je vorige banen in loondienst en dat betekent dat je zelf een dag en tijdstip moet kiezen waarop de taak volgens jou afgerond moet zijn. Maak dus geen oneindige to-do-lijst die je zo snel mogelijk af wilt maken maar verdeel de taken op een realistische manier over je werkdagen. Zo kan je aan het einde van elke werkdag gemakkelijk zien of je op schema loopt en kan je jezelf ook een welverdiend schouderklopje geven wanneer je meer hebt gedaan dan je voor die dag had ingepland.

2. Maak een plan voor je administratie

Ondernemen klinkt als een geweldige stap in je leven en geloof me dat is het ook zeker. Je moet alleen niet vergeten dat er in het begin ook een hoop op je af kan komen wanneer we het hebben over het administratieve gedeelte. Zorg dus dat je op tijd begint met het maken van een plan voor je administratie. Ga op zoek naar een geschikte boekhouder die bij jouw onderneming en stijl van ondernemen past, maak alvast een zakelijke rekening aan (wanneer dit voor jou relevant is) en kijk ook eens naar de mogelijkheden voor een online boekhoudprogramma. Eenvoudig een factuur maken als zzp’er kan tegenwoordig namelijk moeiteloos via verschillende online programma’s en ik ben hier zelf ook groot fan van. Zo wordt je zzp administratie echt een makkie.

3. Durf nee te zeggen tegen vrienden en/of familie

Toen je nog elke dag van negen tot vijf op kantoor zat belde niemand je op of je hem/haar even van het station kon komen halen of dat ene missende product voor het avondeten alvast even kon gaan kopen. Nu jouw tijden flexibel zijn wordt dat sowieso een ander verhaal. Vrienden en familieleden zullen in het begin niet helemaal kunnen of willen begrijpen waarom je niet anderhalfuur met ze kan lunchen nu je zo’n flexibele baan hebt en wanneer je daar niet streng genoeg in bent zul je je aan het einde van elke werkweek afvragen waar al je uren naartoe zijn gegaan. Niet naar de taken die op je planning stonden in ieder geval. Waak hier dus ook voor en probeer je vrienden en familieleden duidelijk te maken dat je sociale activiteiten nog steeds erg gezellig vindt, maar dan wel na werktijd.

4. Werk met vaste tijden en houd je hier ook aan

Probeer vooral in het begin te werken gedurende vaste uren. Wanneer je geen baas hebt die je op een bepaald tijdstip op je werk verwacht en ook niemand hebt die tegen je zegt “het is al laat joh, ga lekker naar huis!” kan het namelijk lastig zijn om tot een gezonde werkplanning te komen. Wees hier ook streng in. Doorwerken tot 23:00 is in het begin namelijk erg verleidelijk (want ondernemen is ook heel erg leuk!) maar je gezondheid blijft natuurlijk altijd belangrijker. Probeer je in het begin dus ook te houden aan de traditionele kantoortijden (als je baan dit toelaat) en ga daarna pas experimenteren.

5. Wees bewust van je zwaktepunt(en)

Wanneer je voor het eerst voor jezelf gaat werken is de kans groot dat je dit eerst een tijdje vanuit huis doet. Dan is het erg gemakkelijk om afgeleid te raken door randzaken. Die wasmand in de hoek die je aanstaart of de afstandsbediening op het tafeltje naast je waar met grote rode letters ‘Netflix’ op geschreven staat. Misschien is het voor jou wel de Facebook homepage waarbij je onbewust telkens een halfuur blijft doorscrollen wanneer een vriend(in) je tagt onder een grappig filmpje. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Ga dus voor jezelf na waar het exact misgaat en verzin een manier om hier de volgende keer niet meer door afgeleid te raken. Zet je wasmand dus uit het zicht, leg die afstandsbediening netjes in een lade en zet je Facebookmeldingen gedurende werkuren uit. Door deze zogenaamde triggers uit te schakelen zal je uiteindelijk veel productiever worden.

Ik ben benieuwd naar jullie huidige werksituatie! Werk je voor jezelf, in loondienst of misschien wel helemaal niet? Ik hoor graag jullie verhalen in een reactie onder deze blogpost.

Favoriete producten van dit moment:

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.